Wednesday, February 6, 2013

Sewing plans: Alice cosplay?

Well, hello there again.

Since my return to Austria is drawing nearer I am thinking about the tons of things I want to do when I'm back there, that I currently can't do... for example sewing!

I really like sewing, though I'm not very experienced at it. But I have my granny who helps me a lot when I ask her, and also provides me with her showing machine. The last things I sewed (a petticoat and some Lolita accessories) were pretty bad - in retrospective - but they were good practice for me, and I definitely want to practice more and get better!
For quite some time I had this idea about a Lolita dress that I'd really like to make myself, however it's probably far too difficult for a beginner like me. And I definitely don't want to mess it up! It's supposed to be inspired by this dress I saw at the exhibition on Suomenlinna last February, and I already have a design in mind, however, drawing patterns is not so easy when you have never done it before, and adding all that lace and stuff is not gonna make it any easier. So, if anybody has tutorials or tips on how to draft patterns for sewing, I'd highly appreciate any advice!

Anway, I thought, maybe I should start with something easier. For starters, I would really like to re-do my white petti that I did a while ago, just to see if I can do it better now - knowing where the tricky parts are! Also, the shape is not ideal and the "poof" is not really well distributed.

Then, last week end, I started to play Alice: Madness Returns, as it was in Steam sale and so I started to wonder if I could pull off an Alice cosplay. I know a lot of people did those since the release of the game, but I'm don't really care that it's an "older" game by now and many people already did this cosplay. I was just thinking that she has a very basic outfit (her blue dress) that would be quite easy to make. I have black-and-white tights and similar shoes (though with plateau), and I have black hair :) I would actually only have to sew the blue dress and apron and craft a skull for the ribbon in the back (and her pendant), which could probably be done with clay or something like that.


I could use the opportunity to sew a new, white petticoat, and this time, make a better choice of material.
And I could use the blue dress as a very basic Lolita-ish dress outside of cosplay too, if it turns out nicely.

As for weapons, I don't know if I'm capable of crafting anything like that. Then again, it would be hilarious to run around with a huge pepper grinder. Alternatively, a pretty umbrella would also do. 

It sounds like a rather simple plan, and I am rather confident that I could do it (with some help of my granny). I've been thinking about doing some kind of cosplay for several years now, but never had the confidence - mostly because I lack experience in sewing, crafting and actual cosplaying. But I think this would be simple enough for me to pull off (and would be a great excuse to get green contacts!) 

What do you think? Do you think it's a good idea if I cosplay her?

13 comments:

  1. Ich faends klasse als Cosplay, und denke mit ein bisschen Hilfe klappt das auch bestimmt! :)

    Wuerd auf jeden Fall gut zu dir passen :)

    ReplyDelete
  2. Finde die idee gut, passt auch gut zu dir und ich denke du würdest das mit dem nähen auch hinkriegen :)

    ReplyDelete
  3. Ich finde die Idee wirklich sehr gut! Nur stelle ich es mir echt schwierig vor, so ein komplexes Kleid alleine zu nähen. Und Respekt davor, dass du es schaffen wirst ;)

    (ich bin schon beim Hosen kürzen verzweifelt :D)

    Alice als Cosplay ist auch eine tolle Idee (wobei ich das Spiel nicht mag :/ )!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ach, also so schwer wird das schon nicht, denke ich :D Ich hab schon ne grobe Idee für den Schnitt, und so Komplex ist das Kleid auch eigentlich nicht - Ich denke ich werde vorne drei und hinten zwei Stoffteile für den oberen und 1-2 Stoffteile für den Rockteil machen, und die Schürze ist ja auch sehr einfach geschnitten :D

      Aber mit ein bisschen hilfe von meiner Oma und Mama (die sich immerhin früher Kostüme, Kleider etc. selbst geschneidert haben) wird das schon, denke ich ^^

      Delete
  4. Meine Tochter fährt auch auf Alice - Madness returns ab und hat sich in den Kopf gesetzt, Karneval unbedingt als schwarz gewandete Alice zu gehen.
    Da ich leider zwei linke Hände habe, ist es kein selbstgenähtes Kostüm geworden und natürlich auch kein 100% authentisches.
    Ja, ich weiß, es gibt die Kleider zu kaufen, aber ich bin nicht gewillt, so viel Geld auszugeben, zumal es sich ja nur um ein Karnevalsoutfit für einen im Wachstum befindlichen Teenie handelt.
    Von daher bin ich mal gespannt, ob und was du dir bastelst ;-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ich hab genau dieses (das blaue) Kostüm auch schon wo im Internet gesehen für rund 60€ ohne Versand. Da nähe ich es lieber selbst :D Zumal wir ein extrem billiges Szoffgeschäft ganz in der Nähe haben.
      Und mir macht ja auch das Nähen Spaß, daher gehört es zum "Hobby" (auch wenn man das Cosplayen bei mir wohl noch nicht so nennen kann XD) irendwie dazu :3 ich freue mich jedenfalls schon darauf zu Hause mal mit meiner Oma darüber zu sprechen und sie zu fragen ob sie mir helfen würde! :D

      Delete
  5. Sewing is so fun, with every piece you make, you'll get better. I also struggle with everyhting I make, usually they end up real nice in the end. :)

    The castle-dress is divine! I love rococo and and been thinking about making a lolita-dress inspired by that period, but it will require some money, since it will take a lot of fabric and laces. The Alice-cosplay sounds fun, it doen't matter if something is done already, Alice will always be a classic. ;D

    It's lovely that your granny helps you, I've had no one, my mom is not good at sewing, but she's the master of knitting, crochet-works, making laces etc. She has done so much in her life, I can't imagine how, with four kids, keeping up the house and working too!

    Remember what I told you before about the patterns? Check from some older dress and copy them, another thing you could do is to go check these huge pattern-books in Eurokangas, if I remember correctly, there's one in Turku.

    I've done two actual cosplays: Maid-outfit from He is My Master and Shurei from Saiunkoku Monogatari. I would love to do Perona the ghost princess from One Piece, but should have a really slim and tight tummy for that (which will never happen x).

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah, I remember that! That's what I'm definitely going to do for the Alice dress, I already have a summer dress of mine in mind that I want to fit the patterns to :D
      I will have to find a good pattern for the puffy sleeves though, since I've never done something like that before and I just HATE it when sleeves don't fit nicely or have an off shape. So I want them to be really perfect, haha ^^

      Ohh but all One Piece characters have such odd proportions, it will always be impossible to be THAT slim XD I think you could do it anyway, since you're generally very slim, so overall, I'm sure it would look good! :D

      Delete
  6. Es gibt so ähnliche Schnittmuster in der burda oder im burda Faschingskostümkatalog (klingt jetzt dumm - aber die Schnitte sind echt toll) und bei Natron und Soda gibts ne Anleitung für nen High-Waist-Rock, das Schnittmuster ist echt einfach und du kannst da leicht noch das Oberteil für nen Kleid dranzeichnen :)

    Fürs Nähen selbst, viel stecken, viel zwischenbügeln (dann liegt alles richtig, hilft ungemein!)und beim Zuschneiden auf den Fadenlauf achten, sonst fällts Kleid schief :/

    Und genau dieses Kleid hat ne andere Bloggerin genäht (ich glaube sie heißt Mara Macabre) und sie hat auch ganz viele Fotos von den Zwischenschritten gemacht, da könntest du mal gucken :)

    Ich wünsch dir auf jedenfall das es klappt :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ohh super, das sind tolle Tipps! Vielen Dank! :D

      Delete
  7. Ich fänds richtig cool :) Das blaue Kleid ist auch hinzubekommen denke ich. Und was die Waffe angeht.. ich hatte letztes Jahr auch null Erfahrung und hab das Pferd trotzdem irgendwie hinbekommen :D Falls du als Waffe also vielleicht das Pferd machen willst kann ich dir Tipps geben xD
    Ich nähe momentan auch an meinem Cos und hab null Plan, aber ich stürze mich einfach rein und versuche es. :) Ich bin gespannt wie dein Cosplay wird! Ich bin mir sicher es steht dir. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Awww das ist super nett von dir, vielen Dank! Ich hab mir schon ein paar Tutorials auf youtube angesehen, werde wohl entweder das Steckenpferd oder die Pfeffermühle machen, mal sehen :D Ich muss wenn ich wieder in Österreich bin mal die Materialpreise checken und dann mal ausrechnen wieviel das auch alles kosten würde...

      Delete
  8. Ich habe auch vor dieses Jahr zur Gamescom als Alice, Madness Returns zu gehen. Wollte schon letztes Jahr, habs da nur leider verpasst :/ AUfjedenfall will ich ihr Outfit!! (werd ich mir wahrscheinlich importieren lassen..:)

    ReplyDelete

Want to comment?
If you have no google+ account, you can use Open ID (for example with an URL of your twitter, homepage etc.)
Anonymous commenting is disabled, but feel free to contact me via ask.fm if you have no means of commenting here :)